Privileged & Confidential

RUGBY FOOTBALL UNION

Charges under Rule 5.12 arising out of the Blackett Review
OPINION

1. Ihavebeen asked to advise the President of the RFU whether there is sufficient
* evidence to bring charges under Rule 5.12 against any individual, based on the
conclusions and material referred to in the report of the Blackett Review.

2. For the reasons set out below my opinion is that there is no basis on the evidence

which I have seen for bringing disciplinary proceedings against any member of the
Council.

3. Thave reviewed all the material provided to me relating to those aspects of the
Blackett report relating to leaks from within the RFU to the media.

4. However I have not been able to see all the evidence which was available to the
review panel. Some witnesses gave evidence to the panel on the basis that their
evidence would remain confidential to the review and would not be further
disclosed, without their consent. All the witnesses have been asked to give their
consent to their evidence being disclosed to me and to the President and for their
agreement to give evidence, if required, in any disciplinary proceedings. 9 of the 22
witnesses have not given that consent and so I have not been able to review their
evidence. Only 4 out of the 9 directors who gave evidence to the review have
consented to their evidence being disclosed to me.

5. Ihave focused on those aspects of the Blackett Review which give rise to suspicion
that a member or members of the Council may have engaged in conduct prejudicial
to the interests of the Union in providing information to the media about confidential
transactions or discussions of the board of management between December 2010 and
June 2011.

6. On the basis of the conclusions of the Blackett report at paragraphs 83 to 85 the main
focus of my review of the evidence has been on the role of Martyn Thomas, the
former chairman of the board, in allegedly disclosing information to the press. The |
conclusions of the Blackett Review on that aspect of its work were:



Privileged & Confidential

(1) that it was unable to draw any conclusjons on whether Martyn Thomas
used the press to undermine John Steele, the CEO, by planting stories that
he might be dismissed (paragraph 84)

(2) that there was no doubt, in its view, that some of the information
contained in an article published by the Daily Telegraph on 12 June came
from off the record discussions between Martyn Thomas and Paul
Ackford on 11 June (paragraph 85).

Disciplinary proceedings

7.

10.

Rule 5.12 gives power to the Union to discipline any person subject to its jurisdiction
for any infringement of the RFU rules and regulations and “for any conduct which is
prejudicial to the interests of the Union or the Game or which amounts to cheating.”

Under regulation 19 the standard of proof to be applied in disciplinary cases is the
balance of probabilities. Under regulation 19.5.12 disciplinary panels are not obliged
to follow strict rules of evidence, so that hearsay evidence would be admissible.

Under regulation 19.6.9 proceedings for an alleged breach of rule 5.12 may be
brought by the President where the Disciplinary Officer is conflicted. Before bringing
disciplinary proceedings against members of the Council permission must first be
obtained from at least two of the three “wise men” elected by the Council.

The approach which I have adopted is to ask whether on the available evidence an
objective impartial and reasonable disciplinary tribunal, properly directed and acting
in accordance with the law, is more likely than not to find a charge under Rule 512
proved. If that test were satisfied the question whether it would be in the overall

interests of the Union to bring such charges would be a matter for the President and
the wise men to decide.

Authority of the chairman to brief the press

11

12,

The terms of reference of the chairman of the board state that he should act with the
President and CEO as one of the RFU's principal spokesmen. Similar terms of

reference apply to the President and the CEO, who is to act as the main point of
contact with the media.

The procedures of the board require that all members of the board keep strictly
confidential the content of any discussion or decision, or how members voted on any
particular matter, and not give any statement or comment to the media on such
matters without having first agreed the same with the CEO or the communications



Privileged & Confidential

13.

14.

15.

16.

17.

director. The procedures also provide for collective responsibility of the board and
that all decisions of the board are to be supported by all members.

The code of conduct for council members states that they should abide by the RFU
media policy. That media policy describes media relations as a strategic discipline in
which managing the media is a vital part of RFU activity. The policy states that
“providing information selectively to particular journalists “ is a viable media
strategy and that includes the channelling of information “either on or off the
record”. The guidelines for Council members are that they may speak to the press on
Jocal issues, but on national issues they should first seek the guidance of the
communications department. The media policy also states that council members
should not give off the record comments.

The Blackett Review is critical of the board in not setting appropriate standards to
deal with the issue of leaks to the media (see Annex C4). The report refers at annex
C3 to four board minutes which relate to communications between the RFU and the
media between September 2009 and April 2011. Not all of those minutes relate to the
matters in issue, but none evidence any restriction placed on the authority of the
President, chairman or chief executive to brief the media as spokesmen for the REU.

1 do not read the RFU media policy as limiting the authority of the President,
chairman or CEO under their terms of reference. That policy is directed generally to
the business of the council, not the board, and does not deal with the duties of those
members of the board who are appointed as spokesmen for the RFU. If it were the
direction of the board that the President, chairman or CEQ should not be permitted
to speak to the press unless the communication had first been cleared through the
communications department then that would need to have been clearly spelled out
in the terms of reference or board procedures or by board decision. If it was
acceptable for the members of the communications department to speak off the
record to the press it is difficult to see why the chairman or CEO should not also be
permitted to do so.

The evidence does not indicate any general understanding that the chairman or CEO
was required to consult the communications department before speaking to the
press. One board member gave evidence that the chairman quite rightly talked to the
press as part of his role. Indeed the report of the Blackett review tecommends that
the media protocol should be strengthened so as to require any off the record
briefings to be approved by the director of communications (or head of media) as
well as the President, chairman, CEO or disciplinary officer.

Accordingly on the evidence available to me there was no explicit restriction placed
by the board on its chairman as to the circumstances and manner in which he should
act as spokesman in speaking to the press. In particular there was no prohibition on
the chairman speaking off the record to the press. In respect of the important



Privileged & Confidential

18.

decisions taken by the board during the relevant period, there is in the minutes no
stipulation as to how and when information about those board decisions should be
communicated to the media, although it was obvious that some of those decisions
would necessarily become public.

On the evidence which I have seen the chairman had a general discretion to disclose
information to the media, with no clear limitations placed on that authority by the
board. The implicit limit on the authority must have been that such disclosure was
reasonably considered to be necessary in the interests of the RFU.

Rule 5.12

19.

20.

21.

Tn the case of a member of the board or council whose role did not include acting as
spokesman to the press the disclosure off the record of confidential board
discussions would, in general, be improper and contrary to Rule 5.12.

But in the case of a board member entrusted with the duty of acting as spokesman
the position is different. The absence of clear rules laid down by the board as to what
might be disclosed means that considerable discretion was conferred on those who
were permitted to speak to the press. The chairman was required to act in the
interests of the RFU but where he was minded to disclose information - on or off the
record - he would need to balance the perceived need to disclose, in answer to a
question from the press, against any possible damage to the principles of
confidentiality and collective responsibility which applied to board business.

I therefore proceed on the basis that to sustain a charge under Rule 5.12 against the
chairman it would be necessary to prove both that the specific disclosure complained
about was made by the chairman to the journalist and that the disclosure was
damaging to the interests of the RFU in that it could not reasonably be justified as
necessary in the circumstances.

Evidence of the source of leaks to the press

22.

23.

In framing a case against any individual Council member it would be necessary to
identify precisely the confidential information that is alleged to have been disclosed
to the journalist and that such disclosure was unauthorised or improper as being
contrary to-the interests of the RFU. The greater the number of possible sources of
such leaks the more difficult the case becomes.

The report of the Blackett review stated that there was “significant circumstantial
evidence” that a significant amount of the sensitive material which reached the press
emanated from Mai'tyn Thomas. The evidence is only circumstantial because, in the
nature of alleged unauthorised oral disclosures, there is unlikely to be any available



Privileged & Conﬁdenﬁa!

24.

25.

26.

direct evidence. The journalist will decline to reveal his source, there will be no
available documentary record of the leak, and the alleged souxce is likely to deny
that he disclosed the material information.

None of the evidence which I have reviewed provides any direct evidence that the
chairman was the source of the relevant disclosure to the press. The report made the
point that the majority of the elected members of the board believed that the
chairman was the source of a significant amount of unauthorised information. A
statement of belief is not even hearsay evidence and it would not be relevant to any
proper consideration by a disciplinary committee. The board members could only
give relevant hearsay evidence if either the journalist had told the member who the
source was or the chairman had admitted that he was the source. One board member
did give such evidence in the form of third hand hearsay but it related to an article
written before the relevant period and so could not be relevant evidence in relation
to the matters in issue.

At paragraph 57 of the report of the Blackett Review it is stated that the panel had

heard from one candidate for the performance director role that he had been

informed by another candidate that the chairman had breached the confidentiality of
the appointment process. The panel obtained evidence only from one candidate. 1
have reviewed the transcript of his evidence in the course of which he did say that he
had been telephoned by other potential candidates. However he did not 'give any
evidence to the effect that he had been informed that the chairman had breached the
confidentiality of the appointment process.

So in the absence of any direct evidence the case of alleged unauthorised or improper
disclosure by the chairman would have to be based on inference alone.

The case based on inference

27.

28,

I have reviewed all the press articles that were considered by the review panel in
annex C of the report with a view to establishing the source or sources of the leaks.

The thesis advanced in the Blackett report is that only the chairman had access to all
the information covering the full spectrum of the 7 key events examined, about
which information appeared in the press (page C2). However it does not logically
follow that only the chairman can have been the source of all or any of the leaks to
the press during the relevant period. Some of the articles appear to be founded on
more than one source and the general thrust of the evidence to the panel was that
there was a number of people within the RFU responsible for leaking information.
Once it is accepted that that in respect of one particular item of information there is a
number of potential sources, then it adds nothing to the strength of the allegation to



4

Privileged & Confidential

29.

30.

31.

32,

33.

note that the chairman was also one of a number of potential sources in respect of
another item of information.

Furthermore even if the chairman was one of the few individuals with direct access
to information about the relevant transaction or discussion at a board meeting, it
does not follow that it was one of those individuals who then communicated that
information directly to the press. There was no general restriction on a member of
the board discussing confidential matters with another member of the Council or
with a senior member of the RFU staff. One cannot exclude the possibility that some
information which ended up with the press did not come directly from those few
members of the board with firsthand knowledge.

In the absence of direct evidence and in the face of denial of unauthorised disclosure
a compelling inferential case would have to be found to justify disciplinary
proceedings against any individual.

In order to prove a case in these circumstances it would be necessary to produce
clear evidence excluding others with direct knowledge of the relevant information as
the source of the disclosure. Some of those individuals, including board members,
were prepared to give evidence to the Blackett Review but have not been prepared to
allow their evidence to be used for the purpose of considering disciplinary
proceedings. In my opinion without supporting evidence from at least all those
membets of the board who had knowledge of the relevant confidential information
no case could be proved. Even if they were all prepared to give evidence it is difficult
to see why, in the absence of some additional objective evidence, the tribunal should
accept their evidence and disbelieve that of the person against whom the charge is
brought. Logjcally it makes no difference whether there is only one other potential
source or several; the evidence from each director does not corroborate the other, as
each can only speak as to his own conduct, There would have to be a very solid
evidential basis for a finding that the individual charged was dishonest in denying
that he was the source.

I illustrate the difficulties by reference to what appears in the view of the Blackett
Review to be the clearest case of unauthorised disclosure which it attributes to the
chairman. That is the disclosure contained in the article published in the Sunday
Telegraph on 12 June 2011.

In his evidence to the panel the chairman accepted that he did have discussions with
the journalist before the article was published and he was clear as to the responses he
gave. On his evidence his discussion with the journalist, who already appeared to be
in possession of confidential information from others, had a legitimate purpose. The
board must have anticipated that its decision would be subject to intense scrutiny
and criticism in the press, and must have expected that its chairman and acting chief
executive would strongly defend the decision, both on and off the record. That



Privileged & Confidential

34,

35.

36.

37.

defence would necessarily entail making clear that the decision was well founded
and that it was unanimous. Indeed that was the thrust of the information which the
chairman gave to the press on the record. Once those matters were raised with the
press it would then be a matter of judgement how far fo respond to questions,
respecting as far as possible the principle of confidentiality of board discussions and
collective responsibility. In principle it was entirely proper for the chairman to seek
in the interests of the RFU to support the board’s decision.

The chairman did accept that he may have gone too far in speaking of matters that
may have coniravened the terms of the compromise agreement between John Steele
and the RFU. As appears from the letter from Mr. Steele’s solicitors dated 14 June
2011 there was a complaint about a number of comments which the chairman had
apparently made on the record. Those comments may have been unwise but they
were on the record and intended to support the board’s decision.

There is no direct evidence to contradict the evidence of the chairman as to his off the
record discussions with the journalist, and no grounds for a sirong inference that
other information in the article about the board discussions must have come directly
from him. The information about the board meeting on 9 June was known to all
board members attending and indirect communication through a person not present
at the meeting cannot be ruled out. Evidence is not available from all those board
mernbers. The inference to be drawn from the article is that it was based on
information from a number of different sources, and some information or comment
may have been recycled from earlier stories.

In my view it is very dangerous to seek a draw any inference as to source from the

_manner in which the journalist chooses to report the information. The slant of the
reporting may owe more to the view of the journalist than the motives of the person
who leaked the information. But in any event the article of 12 June does not suggest
that it was the chairman who was the source of the information about the board
discussions. Those discussions are reported in a manner which appears to portray
the conduct of another member of the board in a particularly favourable light. That
might raise the suspicion that it was that individual, and not the chairman, who was
actually responsible, directly or indirectly, for those points being leaked to the
journalist. That illustrates that where there are multiple potential sources it is
impossible to form any solid conclusion attributing particular disclosure to any one
person. This is all speculation, not evidence.

In his evidence to the Blackett Review the chairman was only asked to deal in detail
with the circumstances in which confidential information came to be disclosed in the
Sunday Telegraph article published on 12 June. So in respect of the other 6 key
events identified in the report at annex C the chairman was not given the
opportunity to rebut the suggestion that he may have been the source of some of the
information disclosed. In respect of the key events listed at annex C as numbers 1 to



Privileged & Confidential

38.

5 the reporting does not evidence that there had been disclosure which violated the
principles of board confidentiality and collective responsibility, nor anything to
indicate that the relevant disclosure emanated from the chairman. In respect of key
event 6, the reporting of the board meeting of 12 May does indicate that there was
unauthorised or improper disclosure of confidential board discussions, but again
there is a number of people who, directly or indirectly, could have been the source of
that information. In addition to violating the confidentiality of board proceedings

-those disclosures also served to undermine the position of the CEO. But as the

Blackett Report noted at paragraph 84 it is not possible to reach any conclusion that
the chairman was responsible for such disclosure.

The evidence given to the Blackett Review suggests that during the relevant period
there was a large number of leaks which probably emanated from different
individuals. The report states at patagraph 79 that a culture had developed of
speaking to the media about confideritial matters. Some of the disclosures relating to
the process of seeking the appointment of a performance director may well have
come from outside the RFU. In the absence of any direct evidence reasonable
suspicions must arise, and they do not all point in the same direction.

Summar

39.

40.

In summary there is no direct evidence to support an allegation of unauthorised or
improper disclosure by the chairman or any other member of the Council. Any case
based on inference would need to be compelling. To make such a case it would be
necessary to produce evidence from each of the other board members with firsthand
knowledge of the specific confidential information which appeared in the press. Such
evidence is not available. Even if it were available that would not provide sufficient
evidence to establish a charge against a member of the Council who denies being the
source.

In my opinion in respect of the alleged disclosures referred to in annex C to the
report of the Blackett Review there is no solid evidence which could support a charge
against any member of the Council under Rule 5.12.

L

Charles Flint QC

Blackstone Chambers



